Jom Join!!

Feb 2, 2012

ikan kekek mak eloi...eloi...

bukan nak citer pasal sungai... loi..yang aizat nyayi tu...
tapi nak citer pasal faiz yang sangatlah rajinnya menolong aku di dapur..
kalau aku tengah sibuk-sibuk di dapur.. dia pun akan menyibukkan diri jugak kat dapur tu.
kadang-kadang.. benda yang aku boleh buat cepat akan jadi lambat sebab dia.
tapi kalau aku tak kasi dia tolong karang... merajuk pulak buah hati aku tu.. jadi layankan aje..


(tolong abaikan dapur aku yg bersepah tu yer..)

tengoklah anak teruna terang...tang..tang... aku tu...
aku basuh ikan.. dia pun sibuk nak menolong...
aku ajar dia... buang darah..darah ikan yg hitam..titam.. tu...garu..garu sikit... dengan kuku tu...
ceh.... dia pun mengikut arahan........
dia pun menggaru ikan tu......
sekali aku tengok.......................... habis hancur isi perut ikan tu dia kerja kan... 
aku pun apa lagi.....................
Faaaaaaaaaiiiiiiiiiizzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz................................... jerit sekuat hati...
terkejut anak teruna aku tu....
terus tersentap............... dan tundukkan muka........
halooolooo... kesian la pulak........
ok lah...ok... sori... sayang... 
mama.... saja jer... jerit.... 
mama nak cakap... 
pandai......... anak mama basuh ikan... 
macamtulah...........pandai.....pandai....pandai......
dah pergi basuh tangan tu.....
tapi dalam... hati aku.... aduhai.... menyesal pulak aku cakap garu tadi.... aku pun sama gak salah... ade ke garu............. mmg garu sangguhla faiz..... heeemmmm...........


tp kan aku sebenarnya....... bangga gak ada anak yg rajin macam faiz ni...
mmg aku nak ajar anak-anak aku pandai buat kerja rumah...
tak kiralah.. lelaki ke perempuan ke....
yang penting... nanti bila diorang dah besar nanti diorang boleh uruskan.. diri sendiri.
manalah tahu kan... kot... kot yang sorang belajar kat US sorang lagi belajar kat Mesir..
kat sana.. mana ada mama diorang ni...
jd terpaksalah... uruskan diri masing..masing.. betul tak..?
bak kata org...
melentur buluh biar dari rebungnya...
kalau dah jd buluh... dah keras dah... dah tak boleh nak lentur dah...
betul tak...... renung.. renungkan.... dan selamat beramal........

2 comments:

  1. bagus..bagus..teruskan menggaru ikan tu ye..bebudak memang suka part menyemak kt dapur ni..same my kids jugk gitu..espc.ank dara tu..aq suke je dorg mai tlg aq..ade tukg tumbuk bwg..koyk bwg..biarkn je dorg nk wtpe..proses pembeljrn kne sbr erk

    ReplyDelete
  2. tp yg hairannya... anak teruna lagi rajin dari anak dare... kalau aku mintak tlg si faiz.. laju je dia m'nolong. kalau aku mintak tlg dengan nabila.. dia wat derrkk je..

    ReplyDelete