Jom Join!!

Feb 23, 2012

cekodok/cucur strawberry

petang semalam... sebelum balik dari opis...tiba-tiba aku  teringat kat dlm peti ais aku ada buah strawberry.
strawberry tu..aku tengok dah tak berapa  fresh...hemm...kepala duk fikir lg... 
apa aku nak buat dgn strawberry tu ye.....?
bebekalkan dgn masa yg ada... 2-3 minit lagi sebelum pkl 5ptg.aku sempat jgk menggoogle kat intenet.
macam mana nak buat cheese cake strawberry..
tp bila baca bhn-bhnnya..terus tak jd lah..... mungkin lain kali saja kot.. hiiihhii..
bila sampai je kat rumah... bukak peti ais.. 
aku tenung lama........................kat buah strawberry tu.. nak buat apa yer..?
hemmm...nak makan macam tu je.......masam.
tetiba..........
Ting.....ting..ting..ting........... idea sudah mari...apa kata...
kita ubah resepi...selalu kita buat cekodok pisang kan....hemmm..
kali ni.. aku nak cuba ubah resepi...
aku nak buat cekodok strawberry.............. ok tak?

 Cekodok... Strawberry..
resepi ni dtg dari  chef misai lentik kat belakng tu... hahaha..


 bahan-bahannya ialah:
1) tepung gandum 2 cawan.
2) sebiji telur*
3) secubit garam*
4) sesudu besar gula*
5) buah strawberry*
6) air suam
yg bertanda bintang tu.. aku blenderkan sekali...lepastu..letakkan tepung sedikit demi sedikit beserta air suam ke dlm adunan.


cekodok strawberry yg dah siap di goreng...

Nota kaki: daripada aku biarkan buah strawberry tu.. layu di tasik madu.. 
                   baik aku buat cekodok.. dapat gak anak-anak aku makan ptg semalam...

No comments:

Post a Comment