Jom Join!!

Feb 15, 2012

Tutti Frutti Home Made..

tak sangka menjadi jugak ais krim yg aku buat semalam..
asalnya hari jumaat lepas... aku ada beli buah mangga.. tiga biji..
last-last bila makan rasa dia tawaq habiaq...
 tak manis langsung ....tawoo..... tp dalam tawar2 pun habis gak dua biji aku telan hihiiiii.....
so.. tggl lagi sebiji.... duk fikir.. apelah aku nak buat ngan mangga ni yer...
last-last terfikir......... haaaa..... nak cuba buat ais krim sendirilah.. mana tau jadi... 
maka mulalah jari - jemari montel ni menggoogle di intenet... hemmm jumpa pun.. dan hasilnya.......


T. A. D. A .
*
*
*
*
*
*


nak tau cara buat ais krim ni:
jom aku ajar..
mula-mula...aku tunjuk bahan-bahan dia dulu yer
sebiji buah mangga..(yang tawar)
eh... kalau boleh cari yg manis yer adik-adik..
gula 
ikut suka korang... nak letak berapa sudu pun..boley...
taknak letak pun boleh..
 air bliss ni satu botol..
baru terasa yogurt dia..
kemudian blend kesemua bahan di atas... sehingga dia benar-benar hancur...lembut...dan berbuih..
kemudian... masukkan ke dlm fridge selama 3- 4 jam..
bila dah keras... keluarkan semula dan blend semula sehingga dia benar halus.....
kemudian.. masukkan semula ke dalam fridge selama 4-5 jam..kemudian ...
barulah sedia utk di makan.

kalau nak lagi sedap... korang boleh letak buah-buahan yg segar bugar kat dalam ais krim ni..
tp macam aku aku beli buah yg dlm tin tu jer.. lebih mudah..kan... hihiiii...


p/s: sampai dua mangkuk si faiz makan.. hihii.hii

***  SELAMAT MENCUBA*****

11 comments:

  1. NOr: x la rajin sangat tp akk suka m'cuba.hikhik..

    ReplyDelete
  2. NICE TRY..MENARIK..BUDAK2 SUKE MAKANAN YG COLOURFULL NI...

    ReplyDelete
  3. sue: mmg pun... tu yg faiz makan sampai b'tambah2 tu..

    ReplyDelete
  4. sedapnyaaaa . nak siket . hehe . folo u back :)

    ReplyDelete
  5. hayatun: alah.. yan.. akk cuba2 jer tu..

    ReplyDelete
  6. akak, klu saye gune stand mixer tu bole je kan?

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete