Jom Join!!

Feb 24, 2012

dulu..aku seorang petani....

salam jumaat semua... 
asal ntah tetiba pulak... aku teringat pd pengalaman pertama aku b'kerja.
ahhaakkss.... 
macam tak percaya pulak... utk p'ngetahuan korang.. dulu masa aku ditingkatan 2, aku pernah b'kerja kat ladang kacang tanah..
alah..kacang tanah..
kacang yg korang selalu makan..kalau ada b'day party..tu..
masa tu..cuti sekolah.....
dah jd kebiasaan.....
kalau musim cuti sekolah, aku dgn kak gee  mesti blk kg.... 
tggl dgn opah dan atuk aku...
nak di jadikan cerita pulak....
kebetulan.. masa kitaorang bercuti kat kg masa tu.. ada sorang taukeh cina nama dia ahsang (kalau tak silap aku..) dia ada bukak ladang kacang kat depan rumah opah aku..
aku tengok ramai jugakla.. budak-budak kampung tu.. yg tlg mak bapak diorang buat kerja kat ladang tu.
sebabkan  kita org tak tau nak buat apa.. asyik..makan tidur..makan tidur jer....
 jd aku ngan kak gee  pun b'pakat..dan cakap kat opah.. yg kitaorang nak kerja kat ladang kacang tu..nasib opah ngan atuk aku  izin kan..
hahhaha.... mcm kelakar jer kan..umur baru 14 tahun dah jd petani...eh.. petani ker.. peladang ekk? tak tau lah...
bayangkan masa hari pertama tu... aku ngan akak aku pagi-pagi lagi dah pergi ke ladang..dan bawak bekal air kopi... hihiii... sweetnyer..... selalunya opah ngan atuk aku takda.. pagi-pagi diorang pergi menoreh. bila diorang balik dari menoreh... baru diorang tlg aku ngan akak aku..kat ladang kacang tu... nasib.. ada opah dgn atuk dtg tlg... kalau tak.. sikitla..upah yg kitaorang dapat.ffuuhhh.. agak pedih jugak tangan ni... bila tarik pokok kacang tu..pokok kacang tu.. dah la berduri..pedih..jari-jemari i yg comel ni.. huhuu....

     ni lah dia pokok kacang tanah yer adik-adik....
yg ni.. pulak.. pokok kacang yg dah di cabut dari tanah.. 
nampak tak..ada..kekacang kat celah-celah akar pokok ni.. 
utk leraikan kacang ni dari akarnya.. kita kena pulas..kacang tu dgn menggunakan tangan.. 
barulah.. kacang akan terlerai... (pedih tangan kalau buat.. banyak kali)
 ni lah hasilnya... 
sebelum aku kerja kat ladang kacang ni.. aku tak pernah terfikir pulak.. rope pokok ni macam.. mana.. tapi bila dah kerja kat ladang tu.. banyak benda yg aku belajar...

nota kaki: tak salahkan kita mencuba sesuatu dlm dunia ni.. yg penting.. 
                 apa yg kita buat tu.. adalah benda yg halal.


2 comments:

  1. salam....

    suka makan kacang tanah...lebih2 lagi masa tengok bola..lagi best//

    ReplyDelete
  2. Sekamar Rindu: mmh pun..kdg2..tak sedar..yg kacang dlm plastik tu dah habis..hihii

    ReplyDelete