Jom Join!!

Aug 30, 2012

kejadian sebelum raya..

acara menolong mak mertua aku buat kek lapis masam manis. (gaya sabah)
nampak tak asam duit-duit kat sebelah kiri tu.
kalau kat sabah diorang panggil asam tu Amoi-amoi.. so sweet... kan..kan.

tak sangka dapat gak aku belajar buat kek lapis ni.
ni antara lapisan dalam kek tu..
layer by layer yer adik-adik..
mula2.. letak warna putih.. pastu bakar dlm oven beberapa minit..
kemudian.. keluarkan..tabur asam amoi-amoi,pastu layer kan lagi ngan warna merah.. bakar lagi...
dah masak.. keluarkan.. tabur lagi amoi-amoi..pastu layerkan pulak ngan warna hijau..
macam tulah.. seterusnya.. ulang dan ulang lagi..
buat kek ni kena banyak sabar ok. sebab tu lah mahal.

ni lah hasilnya...
siap sudah kek lapis masam manis...

sedia untuk di ambil oleh customer..

lepas jer tolong mak mertua aku buat kek lapis tu.. aku terus buat puding roti berAiskrim..
khas untuk juadah berbuka puasa..
oh yer..
tahun ni.dapat jugak aku merasa berbuka awal..
untuk pengetahuan korang waktu berbuka puasa di sabah adalah pukul 6.30ptg..
sejam lebih awal dari semenanjung..
best kan..

tak sangka pulak puding roti aku ni.dapat sambutan hangat dari adik ipar aku..
kebetulan ada buah anggur pulak dalam peti ais. aku pun apa lagi.. potong kecil2..
dan makan bersama puding roti tu.. sedap gak..(aku kan penggemar buah)

kuah kacang ni.. adalah 100% hasil buatan aku.
daripada menggoreng kacang.. sampailah.. jadi kuah kacang ni.
tak sangka pulak menjadi kuah kacang aku ni..
ada sesiapa nak oder??? sila tinggalkan no.phone yer.. hihihi..

ok bye..


1 comment:

  1. berkenan dgn puding roti aiskrim tu.. nyum nyum nyum..

    ReplyDelete