(gambar drp google)
dalam aku duk tunggu air aku siap..
tetiba sorang pekerja cafe tu..baru sampai. terlambat gamaknya..
tetiba anak ke..saudara kpd taukeh cafe tu cakap pada pekerja dia..
hoi!!! baru nak datang ke...HARAM JADAH BETUL...
aku..(haaaaaa... terlopong sekejap)
yg pekerja dia tu.. hanya mampu tersenyum je.. bila kena tengkin depan customer.
satu lagi ayat yang aku terkejut..
dia boleh kata ayat ni..
alah..dia tu KULI jer pu...(HAAAAA!!!!!!! sekali lagi aku melopong)
teruknya bahasa engkau...
kalau lah aku yg jd pekerja engkau...
dah lama aku cabut...
mana tahan wooo... bos mulut busuk macam tu..langsung tak jaga air muka pekerja..
kalau yer pun pekerja engkau yg salah.. tak payahla nak keluarkan ayat -ayat kesat kat depan customer..
kalau aku jadi dia... mesti aku dah bukak balik apron tu... dan lari..sambil menitiskan air mata...huhu...
itu kalau aku lah.. aku ni kan hati kaca.. sikit-sikit sentap...hati aku kan lembut macam tisu..
hemm... terlanjur aku dah tulis pasal budi bahasa ni.. aku nak ingatkan korang sikit...
andai kata korang antara salah seorang big bos ker, bos kecik atau yg sewaktu dengannya.. aku nak nasihatkanlah sikit..
kalau yer pun pekerja engkau yg salah.. tak payahla nak keluarkan ayat -ayat kesat kat depan customer..
kan lebih baik bawak berbincang masa customer takda...ni tak.. main sedap mulut je.
jaganlah.. jadi bos macam kat atas tu yer...
setiap manusia ada hati dan perasaan... jadi jagalah hati sesama insan..
mungkin hari ini dia kuli kau.. mana tahu.. esok lusa kau bengkrap.. dia pulak jadi bos kau...
hhaaaa... baru kau tahu.. jadi.. fikir-fikir kan lah..yer..
selamat beramal...
kalu saye la kan......sy sound balik org tuh.kot yer pun kuli,tp kan berbahasa la sikit.aishhhhh
ReplyDeleteNazirah Azeman : ikutkan.. mmg nak gak
ReplyDeletesound.tp..takpalah.
kita doakanlah..
moga2 dia insaf
satu hari nanti hihi