Jom Join!!

Jun 22, 2011

Ambuyat

Salam.. pagi semua..
ok pagi nie 
ai nak c-ter pasal AMBUYAT.
mesti korang nak tau kan aper maksud Ambuyat ni.
jom aku ajar korang.




AMBUYAT.......
-* Ambuyat adalah sejenis makan tradisi orang Sabah.
-* Diperbuat daripada sagu.
-* Ambuyat perlu dimasak sehingga pekat dan likat.
-* Cara makan adalah menggunakan sebatang lidi yg berbentuk Y. 
ianya seperti Chopstik.  dan 
di
     beri nama
CHANDAS.
 -* Ambuyat hendaklah dipusing dengan menggunakan kayu chandas.
supaya ia melekat dan senang utk di makn.

-* Ambuyat selalunya dimakan bersama gulai ikan rebus,
sayur goreng, timun, dan sambal belacan.


kat bawah nie, aku ada ambil dua tiga keping gambar masa aku balik Sabah hari tu. masa ni Family Hubby tengah kusyuk makan Ambuyat.
aku cuma.. menyempit jer kat situ.
orang makan Ambuyat.
tp aku makan Nasi.
aku belum pandai lagi makan Ambuyat nie..
mungkin satu hari nanti kot.. heehee..
jom layan Gambar..





mula2 pusing Ambuyat dengan candas.
supaya senang nak makan.


 Ambuyat yg telah melekat pada chandas.

kemudian cicahlah dengan kuah ikan rebus,atau apa sahaja jenis gulai
yang dimasak.

ok tu sahaja..
sama-samalah kita berkongsi ilmu dan pengalaman ye..
manalah tahu...
kot kot satu hari nanti ada yg bertemu jodoh dengan orang Sabah..
hehe..


5 comments:

  1. yana: ida x pandai makan Ambuyat nie.. heehee..
    ambil gambar jer boleh hiiihii..

    ReplyDelete
  2. yana: rasa dia macam gam.. licin..

    ReplyDelete
  3. dulu2 penah bace psl resepi ambuyat nie...kak ida kene blaja mkn nie...hu3x...

    ReplyDelete
  4. Nor: hehe... akak dah cuba dah.. tp x kena ngan selera akak..heehee..

    ReplyDelete