Jom Join!!

Jul 9, 2014

TELUR DADAR SPECIAL


Assalamualaikum... hermm.. Ramadhan tahun ni,aku kurang sikit nak kongsi cerita menu berbuka aku. tak macam tahun lepas. setiap hari ada je n3 pasal menu berbuka.
tahun ni rasa tak cukup masa + penat sangat. maklumlah... hakak dah tua dek non..

cerita pasal telur dadar special ni.
sebenarnya, resepi ni aku reka sendiri, gara-gara kepala dah buntu tak tau nak masak apa semalam,
maka aku campak sahaja apa yang ada dalam peti ais tu.. hahha.. dan terhasilnya telur dadar special ni.

telur dadar special


maka ni lah menu berbuka aku semalam.. 
Paprik ayam bersama telur dadar special


jom aku tunjuk macam mana nak buat telur dadar special ni..

Bahan:

-telur  ayam 3 biji
-Kentang 1 biji
-bawang besar 1 biji
-garam


Cara Buat:


Kentang dan bawang besar dipotong dadu, kemudian tumis sekejap dlm kuali.
biar sehingga kentang dan bawang tu layu..tau



bila kentang dan bawang tu dah layu, angkat dan masukkan ke dalam telur yang telah dikocak.
campur sedikit garam..
kalau korang nak lagi sedap.. korang boleh tambah rempah kari sikit,lada hitam,dan daun bawang.
tapi aku buat biasa je. sebab tak cukup bahan..muahahaha..


tuang telur tadi kedalam minyak yang panas..

bila bahagian bawah dah masak.. korang perlu terbalikkan telur tu.agar kedua-dua bahagain cukup masak..

perhhh masa ni.. dia punya bau...
mampu membuatkan anak-anak beratur.. sambil pegang pinggan.. hahahha..

bila dah masak. bolehla di hidangkan ke dalam pinggan.

semalam.. berebut-rebut budak berdua tu.nak makan telur dadar..
faiz sampai menangis depan nasi, sebab si adik habiskan telur dadar yang terakhir...
last-last sahur tadi.aku masakkan lagi untuk anak bujang aku tu.

ok korang.. bye..
selamat berpuasa.. dan selamat beramal..


10 comments:

  1. Replies
    1. silakan kak.. jangan segan-segan.

      Delete
  2. Ya Allah
    sama sangat supe dengan lauk sahur pagi tadi kami masak
    ahaha
    ayam masak merah dgn crepe egg potato ni
    perghh..
    sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. herrrmmm,, sedapkan sidratul Muntaha.

      Delete
  3. Waa.. mnarik ni.. blh buat jgk

    ReplyDelete
  4. i selallu masak macamni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ke liya.. saya ketinggalan lah ni..hehe..

      Delete
  5. wah menarik ni.selalu cikabe letak bawang besar je byk byk.kentang blom pernah letak lgi.thanks berkongsi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok nanti leh cuba resepi ni ye...

      Delete