Jom Join!!

Sep 18, 2012

Nasib tak tertinggal..

pagi tadi macam biasalah.. aku tiap-tiap pagi memang kelam kabut..
walau pun dah bangun awal.. tapi bila nak keluar rumah..
mesti macam2 yg terjadi.. tertinggal itu lah.. tertinggal ini lah..
lupa itu lah.. lupa ini lah.. macam-macam...
macam pagi tadi..
aku tengah pakai tudung dalam bilik.. suami aku pulak dah siap awal.
si faiz aku dah siapkan dia awal-awal lagi..tapi pagi ni.. dia nampak bad mood sikit.. mungkin tak cukup tidur kot.
last-last laki aku.. panggil aku..
sayang abang turun dulu yer abang tunggu kat lobi...
aku pun.. ok.. abang bawak adik lah.. mama tak larat nak dukung..
mama bawak faiz...
tetiba aku dengar senyap je kat luar rumah..
bila aku keluar bilik aku tengok.. pintu rumah ternganga.. anak-anak dah tak ada..
dah siap semua, aku pun.. ambil beg anak2.. tutup suis lampu. tutup suis kipas.. terus keluar.
masa kat dalam lif.. tetiba aku teringat.. Eh.. hari jumaat hari tu.. nampak tong susu nabilah dah kosong..
(tong susu taska).
Alamak.... sah.. tinggal kat dapur...
bila lif tu sampai je kat G. aku keluar, dan terus tekan balik lif naik atas..
sampai depan pintu rumah.. aku bukak pintu.. dan terus masuk dapur.. ambil tong susu nabilah..
Tapi hati aku ada rasa sesuatu je yang tak kena.. macam ada benda yang tertinggal..
dalam hati ni.. tertanya.. tanya... eh.. betul ke si faiz dah ikut ayah dia ni..
macam tak sedap hati lah...
ahhh... dah ikut ayah dia kot (nak sedap kan hati).
dah  siap isi susu dalam beg nabilah.. aku terus.. kunci balik pintu rumah aku..
mata ni.. cari jugak selipar faiz.. takde pun.. hemm... sah.. dia dah ikut ayah dia ni..
aku pun.. turun lif.. dan terus.. jalan ke lobi rumah aku..
sampai je kat kereta.. aku tengok kat dalam kereta...
kerusi depan.. kosong..
kerusi belakang.. ada nabilah tengah tidur..
ehhh... mana si faiz ni..?
tanya laki aku.. bang mana faiz????
laki aku.. eh.. mana abang tahu..
kan mama cakap nak bawak dia...
agaknya dia tidur dalam bilik..mama dah cari dalam bilik dah?
aku jawab ler belom....
halamakk....
aku letak beg dalam kereta.. dan terus... naik rumah  sekali lagi...
sampai je kat rumah... terus bukak lampu... dan cari si Faiz...
rupa-rupanya.. elok je anak aku.. tengah tidur kat atas sofa..
patutlah aku tak nampak dia..
dia pakai seluar sekolah warna hitam.. kerusi aku pun warna hitamm... lepastu.. muka dia. dia tutup dengan bantal...
memang sah-sah ler.. aku ni.. tak jumpa dia..
aku gerak dia.. pas tu terus cakap kat dia..
Faiz... faiz tau tak.. mama dah keluar rumah dah tau..
mama dah naik kerata dah..sekali mama tengok faiz.. tak der.
faiz tertinggal kat rumah...
ha.. cepat2...  jom pergi sekolah..
dia pun.. terus bangun.. takut kena tinggal lagi..
aku tanya dia... Faiz.. mana selipar faiz..?
sekali dia tunduk dan ambil selipar dia.. kat bawah rak kasut ...
oh.. patut ler aku tak nampak selipar dia..
rupanya dia letak kat bawah sekali.... selalu kat atas..
hemm..faiz..faiz...
mujurlah... naluri mama ni kuat..
kalau tak tinggal lah awak sorang2 kat rumah dengan bulat. hehe...

P/s: jadi pengajarannya di sini.. pastikan anak anda sudah berada dalam kereta
      sebelum anda memulakan perjalanan yer... hehehe..



11 comments:

  1. hehehe...tu baru 2 org anak tu..kalo ramai caner??hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hemm.. tu lah pasal..
      baru dua..
      kalau 12.. tak tahu ler..haha

      Delete
  2. tiap2 pagi ke akak kelam kabut cam tu..hihi
    lawok je baca..baik je si faiz tu sambung tido kat sofa..hihi

    nway salam kenal
    terjah sini
    dan jd follower =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg tiap2 pagi akk kelam kabut..
      hari2 akk berlari mendapatkan mesin punch kad.
      haha..

      Delete
  3. alahai..
    dia kene tmbah sorang lg baru takkan tertinggal hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. oho. tambah satu..
      nanti ai fikirkan dulu..

      Delete
  4. hihihi... tersengih2 Amy kat sini. Nasib baik tak jalan lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah.. nasib ida belum jalan lagi kalau tak..
      kena patah balik.

      Delete
  5. hehe..tersenyum je baca entry ni..faiz mmg budak bertuah sungguh! ;p

    ReplyDelete