Jom Join!!

Aug 1, 2011

1st Puasa (teringat pulak masa zaman kecik-kecik dulu)

Assalammualaikum semua..
Salam 1 Ramadhan.Hemm.. memandangkan hari nie hari pertama kita berpuasa.
ramai yg duk bercerita pasal Puasa nie. pagi td  pagi -pagi lagi aku dah dengar kat Hot FM org duk bercerita pasal puasa.G opis plak bukak blog. org duk citer pasal puasa lg..
nie yg aku tetiba teringat kenangan lama nie.
teringat aku masa KECIK-KECIK dulu. bila time puasa jer aku selalu mengelat. hihiii..
tp aku rasa bukan aku sorang jer kot yg buat perangai mcm tu. mesti korang pun pernah buat macam aku.
ker aku sorang jer yg  buat.
korang semua baik!!
ingat lagi masa sekolah rendah dulu.Kalau time puasa jer mesti ada sehari dua aku puasa Yang yuk.. pagi-pagi buka periyuk.hihiii
orang bangun sahur aku bangun sahur.Orang berpuasa aku pun nak gak.. tp org puasa penuh. aku!! setengah hari jer.. hikhikk..
ingat lagi ada satu hari tu..memang aku nakal sangat masa tu.
masa tu bulan puasalah.. aku pergi sekolah naik basikal ngan kangkawan aku.  ingat lg basikal aku warna merah. ada bakul lg kat depan tu.
dalam perjalanan  ke sekolah.Tayar basikal aku boleh plak pancit.Adoii..
sabo jerlah aku..
aku x ingt lah masa tu aku darjah berapa. tp dah agak besar sikit kot..
maka aku pun tolaklah basikal tu sampai ke sekolah.
alhamdulillah sampai gak kat sekolah.
tp yg tak bestnya bila time rehat..adoii yaii.. 
nipis betul iman aku masa tu.. hihiii..Pantang di goda.
dulu kalau kita sekolah pagi  rehat kan pukul 10.masa tu dah panas sikit dah.
tekak pun dah rase kering.aku tahan lagi. tapi yg tak tahannyer bila kena hasut
dengan kawan aku. ade ker dia ajak aku beli ais krim m'sia kat umah cikgu.
mula-mula aku tak nak.tp bila tengok ramai kawan-kawan aku yg duk makan aiskrim tu kat garaj kereta cikgu aku pun terjebak gak..
bila dah ada tenaga.. aper lg. ramai pulaklah yg ajak main galah panjang.hihii..
mentang-mentanglah baru isi Ron 97 aper lg.. berdezupp perginya.
bila dah penat main.. ramai -ramai pakat g basuh muka.Padahal.. sambil menyelam minum air.. hihiiiii...
nakal-nakal....
tp tu dulu mase kecik-kecik.. Masa tu Aku insan yg lemah.. Hanya Mampu bErserah...hihiiiii
tp sekarang aku dah berakal..dah boleh fikir Dosa pahala tak kan nak buat cam tu lg kot.
tp bila terkenang balik kelakar pun ada menyesal pun ada.
Bak kata orang.
pengalaman boleh mendewasakan kita..betul tak?
ok ler.. sampai sini jer. kang citer lebih - lebih kang
kurang pulak pahala puasa aku hihiii
salamat berpuasa
dan selamat beramal....
akhir kata dari aku..
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.MANIS TAK KURAMA ITU????... hihiii

No comments:

Post a Comment