Jom Join!!

May 19, 2014

Kari Ikan Jenahak ala-ala mamak..

 Wah... tajuk bukan main.. kecur air liur.tetiba teringat kari mamak beratur kat Penang nun... sedapnya...
 yang hakak buat ni.. tak ler sedap sangat macam kari mamak tu.. tapi... tapi bila tengok en.suami makan sampai mata ikan pun dia korek... kira ok lah tu... Wah.. bangga ni..bangga..hehhee..

tak susah pun buat kari mamak ni..
tapi biasalah, aku kalau bab memasak ni.. aku memang suka derhaka pada resepi...
selalunya aku akan ikut cara tersendiri je.. guna je apa yang ada kat rumah...
tak kuasaaku nak pergi kedai... beli barang beria-ria.. bagai...
janji ada rasa cukup....

jom aku ajar cara mudah buat kari mamak. ini cara aku tau...


Bahan-bahan
3-4 potong Ikan  
3 sudu besar serbuk kari ikan (jadikan paste)
*1 biji bawang besar (ditumbuk)
*1 biji bawang putih (ditumbuk)
*halia sebesar ibu jari (ditumbuk)
*2 kuntum Bunga lawang/1 btg kulit kayu manis     
air asam jawa
*satu pokok daun kari
sayur bendi
cili besar

Cara-cara

-tumiskan bahan yang bertanda *  sehingga naik bau..
- kemudian masukkan rempah kari  kedalam periuk.. kacau sehingga rempah masak atau naik bau yang harummmm...
-kemudian,masukkan ikan tadi dan tambah sedikit air masak.. (agak-agak ikan boleh tenggelam)
-masukka air asam jawa..
-bila kuah telah mendidih.. masukkan cili besar dan sayur bendi..
-masukkan garam secukup rasa..
- biar sehingga bendi layu sedikit..
-kemudian.. bolehla tutup air.. dan siappp..


bukan main berselera aku tengok en.suami aku makan...
petangnya.. anak-anak mengadu lapar...
aku terus ambil kuah kari tadi,letak dalam piring..
kebetulan roti gardenia memang sentiasa ada kat atas meja makan..
aku terus hidangkan pada budak berdua tu..
bukan main mencicah lagi budak berdua tu..

ok itu je... nanti aku sambung lagi ye.. bye..





2 comments:

  1. Huh... kakak tengok pun terliur dah apa lagi anak-anak yg dua tu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeehee... budak berdua tu,siap tambah kicap lagi.. nak bagi tambah perisa.
      tak sangka. bertambah2.. diaorang makan..

      Delete