Jom Join!!

Apr 12, 2011

faiz demam..

petang semalam ..
dalam aku duk kejar2 budak kiut si Zara tu...
tetiba telefon aku b'bunyi..
tengok nombor x kenal pun.
sekali jawab...
perempuan..
hello.. nie ida yer.. 
nie k.ina nie ( penyelia TAska)
ida.. faiz demam lah badan dia m'gigil..
ha!!! yer ker k.ina!!! ok saya dtg skarang. ( tetiba badan aku yg x demam pun ikut m'gigil)
anak weehhh... aku kalau bab anak nie mmg sensetif sikit.
rasenyer bukan aku jer kot yg b'perasaan mcm tu.
setiap ibu mesti ada perasaan yg sama mcm aku nie.. kan.. betul x?
sebelum aku turun tu. aku dah call hubby aku dulu
suruh dia turun dulu tengok anak aku.
sbb opis dia ngan taska tu satu blok utara.
aku jauh sikit blok tengah.
bila aku sampai kat taska 
tengok hubby dah ade ngan faiz...
bila aku nampak jer faiz
barulah hati nie ok sikit. sbb dah ade dpn mata.
aku pegang dahi dia. mmg panas.
tapak tangan dia sejuk dan biru.
kaki dia pun sejuk.
nie  mesti panas dalam nie...
tu yg dia menggigil tu.
tanpa berlengah lg aku terus bawak dia g klinik kesihatan putrajaya.

klinik putrajaya.

sampai jer aku terus ambil nombor
sementara org x ramai..
masa nie baru pukul 5.15ptg
org masih sikit.
slalu aku dtg lepas pukul 5.30 org dah ramai dah.

nie no. giliran faiz..

sementara tgg no. giliran
aku basah2 kan tuala kecil tu..
dan letakkan atas kepala faiz
takut suhu dia naik..
nanti lain plak yg jadi
lg susah..
kalau ikut nasihat dokter
kalau anak demam
jgn kasi suhu naik terlalu tgg
kalu boleh kawal.
caranya:
-jgn kasi anak pakai baju tebal2
- selalu basahkan kepala dia.
-mandikan slalu
-dan yg paling penting
-jgn mandikan anak dgn air panas
sbb suhu panas tu nanti akan masuk kedalam tubuh anak.
dan akan menyebabkan suhu panas tu akan bertambah.


ok yg kat atas td tu sedikit petua dan khidmat nasihat..
sekarang sambung blk cerita si Aish.. td.

ok selepas setengah jam tgg no. giliran.
maka no.faiz pun d panggil.
aku bawak dia masuk jumpa dokter..
ok bila d periksa tekak dia dokter kata 
tonsil dia bengkak besar.(tekak)
faiz mmg ada masalah tonsil nie, sama mcm aku.
sbb tu kami slalu demam.
penyakit  nie dia alah pada benda2 sejuk mcm ais krim dan minuman yg sejuk.
ok dokter pun kasi ubat antibiotik dan ubat demam pd faiz.
sebelum balik aku tanya pd faiz nak makan ape?
dia kate nak makan bubur..
so aku pun cakap pd hubby.. 
jom kita g beli sup sayur..
bubur nanti mama masak kat umah..
maka hubby pun g ler 
beli sup kat kafe umah tanah runtuh..
alah... kuarters yg warna hijau kuning kat klinik kesihatan tu!!
hubby mmg suka beli kat situ. murah dan sedap.
sementara tgg hubby g beli..
tetiba faiz ckp pd aku.
mama Aish nak muntah!!!!
aku pun turun dan bukak kan pintu belakang tempat faiz duduk.
maka.. keluar lah segala isi perut!!!
sampai kat umah jer
terus anak bujang aku tu tidur.


bila bubur  siap d masak.
aku kejutkan dia.
suruh makan..
sekali dia makan sampai  2  mangkuk. 
kesian anak aku, lapar agaknyer!!!
mula2 aku suap.
  bila kali yg ke-2 dia nak ayah pulak yg  suap kan.
manje sgg anak mama nie!!!
dia tau org risau kan dia..
mula lah dia.
nak b'manja2!!!

.
.
.
.
.
kemudian aku kasi dia makan ubat..
dia ckp pd aku..
mama x sedaplah ubat nie.
dah la.. 
x sedap!!! dah la mama!!! 
mama nie.. degil lah...
hamboi... hamboi... bukan main lg dia.. yer!!!



faiz tertidur.. sementara aku masakkan bubur utk dia.
cian... AAAiiiisshh...
tuala putih tu.. 
ayah dia yg letakkan..




kata my hubby pg td.. 
faiz gelak sorang2 dalm pukul 3pg.
dia tanya aku.. mama dengar x? kuat tau!!!
aku jawab x!! x dengar pun!!
nak tau sbb aper dia gelak!!
rupa2 nyer dia tengok geng bas sekolah... 
Sabo jer lah.. laki aku nie.. wat saspen jew!!!


pas tu... 
nie c-ter pagi nie.....
dalam aku duk khusyuk mengarang c-ter pasal faiz nie..
tetiba.. aku dengat bunyi.. 
keletek2!!!
eh!!! bunyi aper tu... saper dah bangun tu!!! 
rupa2 nyer..


faiz haus...
bangun utk minum air masak. 
( baju tu mmg aku x tukar dari semalam.. sbb faiz x kasi)
bukan salah aku..




tetiba dia ckp kat aku.
mama nak mkn nasi.
halamak!!!
pagi2 buta anak aku minta nasi!!!
nasib 
sebelum hubby g keje td dia dah ckp kat aku.
mlm td abg masak nasi.
faiz mintak...
.
.
.
.
.
.
.

.
.
 teringat pesanan hubby aku pun g dapur
ambil nasi letak kicap ngan telur.
terus suap Aish..

dia mkn 5 sudu
pas tu tidur blk.
AAAAiiiissshhh... AAaiiissshhh...

ok lah dah kobeh kaki den nie ha!!!
 nak tutup buku dah nie bye!!!.
pd korang smua slamat b'kerja.
aku pun ade tugas gak nak kena buat  kat umah nie!!!
hihiiiii...
k bye!!!

No comments:

Post a Comment